El XIX Congrés internacional de Bioenergia s'ha celebrat els dies 29 i 30 de setembre a la Fira de Valladolid. Aquesta trobada aborda els principals reptes de creixement del Biometà a Espaya, la gestió de fertilitzants orgànics i el nou escenari normatiu europeu i nacional.
En aquest Congrès de biogàs de Valladolid, ha intervengut Mariano Tomás del Rio, que forma part de La Coordinadora d'Estudis Eòlics del Comtat, que en aquest cas intervé com a representant d'ALIENTE (Aliança per l'energia i el territori) una associació estatal que agrupa dues-centes associacions de defensa del territori de tot l'Estat espanyol.
Al curt espai de temps de que ha disposat, per a la seva exposició, ha intentat consciènciar sobre la forma de desenvolupament d'alguns d'aquests projectes, la seua ubicació, i la informació a la ciutadania
Perquè les coses es poden fer d'un altra manera. I abans d'omplir el nostre territori de macroplantes, cal pensar en la seua ubicació i escoltar els qui hauran de conviure-hi.
Espanya viu un auge de projectes de macroplantes de biogàs i biometà.Hi ha al voltant de 30 a 75 plantes funcionant a tot el territori nacional i més de 140 instal·lacions de biogàs de diversa índole a més hi ha desenes de projectes de grans dimensions, macroplantes, en tramitació a tot el país, que afecten sobretot i en una escala desproporcionada a l'entorn rural.
![]() |
| Mapa de biogàs i biometà de Datadista |
L'argument que ens oposem a la transició energètica, o a la lluita contra el canvi climàtic, no ens val.
Una planta de biogàs compliria la mateixa funció a qualsevol altre lloc o situant-se més lluny del nucli dels pobles. A més, els pobles menuts som els que menys contribueixen a la contaminació.
D'altra banda, les comarques i pobles menuts, en les quals ja s'han situat centrals eòliques i fotovoltaiques, ja no es poden immolar més per la salvació del planeta.
A més, sembla que l'interès dels promotors és més econòmic que per defensa del medi ambient. Amb freqüència, aquests promotors també són accionistes d'empreses de gas (sense bio) i d'altres indústries energètiques contaminants.
Cada planta de biogàs només crearà deu llocs de treball i els impostos que l'empresa pagarà a l'ajuntament seran mínims, en declarar-se la planta d'interès general.
I, a més, per si no n'hi hagués prou, tampoc desapareixeran els residus que es generen aquí, únicament el 5% del residu que entra es converteix en biometà i la resta roman com a residu. El digestat (amb els mateixos nitrats, més algun bacteri i algun compost químic) se seguirà abocant als camps i, a més, hi ha la certesa que vindran més residus dels que tenim i no hi ha cap garantia que les centrals no es faran més grans i no admetran residus més perillosos. A més, les macrogranges existents poden augmentar per l'efecte trucada.
Mentre nosaltres perdem els nostres estalvis i les nostres inversions, veiem com aquests projectes neixen amb un gran component especulatiu, nul arrelament territorial i on preval la rendibilitat econòmica per sobre de tot. A més, aquestes indústries només són rendibles en la mesura que se subvencionen amb fons públics. És a dir, amb els nostres impostos paguem una cosa que ens causa molèsties i ens arruïna.
![]() |
| 200 persones es manifesten a Valladolid contra les plantes de biogàs en RTVE Play |
Així doncs, sense cap mena de compensació econòmica i sense tenir cap benefici personal, ens hem d'enfrontar a riscos per a la salut, a viure amb sorolls i amb contínues olors nauseabundes, a perdre molta qualitat de vida, a veure com es deprecien els nostres habitatges i com les finques properes a la planta de biogàs perden el seu valor. El nostre paisatge deixa de ser natural. Els animals i les plantes també es veuran perjudicats. L'avaluació ambiental que es fa és molt millorable.
Es crearà risc d'incendis, fuites de gas i accidents. Els aqüífers es contaminaran, els aliments que es produeixin al poble es comercialitzaran amb dificultat, el turisme desapareixerà i també els estiuejants i els visitants de cap de setmana. Les carreteres s'ompliran de camions amb residus i amb digestat augmentant el risc d'accidents. Molts llocs de treball es perdran, les inversions futures es frenaran, i la tendència a la despoblació augmentarà. Els nostres pobles, els nostres paisatges, les nostres arrels, les nostres vivències desapareixeran…..

A més, se'ns ha deixat indefensos. Tot això se sol fer sense planificació prèvia, sense cap ordenació del territori, amb manca de transparència, amb obscurantisme i amb nul·la participació dels veïns. Per què no ens hauríem d'oposar?
La setmana passada, a Navarra, es va acordar no aprovar cap nova planta fins al 31 de desembre del 2028 fins que no hi hagi la planificació i ordenació del territori oportuna. Per nosaltres aquest és el camí.
![]() |
| Manifestació 2025 a Valladolid |

.jpeg)
.jpeg)

.jpeg)


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada